Wordt geen Kodak

Oprichter van fotografiebedrijf Kodak (1888), George Eastman ruilde fotografie met droge platen en papier in voor film en stapte op kleur over op het moment dat het (veel betere) zwart-wit de markt nog beheerste. Al in de jaren ‘70 vond Kodak medewerker Steven Sasson de digitale fotografie uit, maar de toenmalige leiding van het bedrijf was huiverig om daarmee hun business model onder druk te zetten. Kodak werd er een groot en succesvol bedrijf van dat betaalbare camera’s verkocht en miljoenen verdiende aan de verkoop van fotorolletjes. Nog in 2006 kwalificeerde topman Antonio Perez in een interview met The New York Times digitale toestellen als ‘dinosaurussen die niet zo snel evolueren als het ecosysteem waartoe zij behoren.’ In 2012 vroeg Kodak faillissement aan, hiertoe gedwongen door een schuld van $6,8 miljard.

 

Hoe voorkom je als organisatie dat je minder relevant wordt door de verkeerde keuzes te maken? Zowel bedrijven als non-profit organisaties, zoals overheden, kennis-instellingen en goede doelen móeten kritisch naar hun eigen business case durven kijken. Door om je heen te kijken naar grote en snelle veranderingen in de wereld om je heen en te wegen welke kwetsbaarheden dat op kan leveren voor je eigen organisatiemodel. De Wereld Verandert kan ook uw organisatie helpen!

 

Waarom De Wereld Verandert?

Wij hebben ervaring met het geven van lezingen, het faciliteren van complexe bijeenkomsten en het geven van trainingen en onderwijs. En we kunnen een groot aantal confronterende en inspirerende manieren waarop de wereld nu verandert uitkiezen die heel kernachtig en duidelijk de urgentie voor uw branche zal laten voelen. Op basis daarvan kunnen we met uw Raad van Bestuur of met een afdeling uit uw bedrijf een actieve werksessie op maat verzorgen waarin gezamenlijk een vertaling gemaakt wordt van de veranderingen in de wereld naar kansen en bedreigingen voor uw organisatie.

 

Wat en hoe?

Geen twee organisaties zijn hetzelfde. In een voorgesprek met u verkennen we gezamenlijk de belangrijkste ontwikkelingen in en voor uw organisatie. Op basis daarvan bereiden wij een programma voor van één of enkele dagdelen. Hierin kunnen wij een aantal grote en ingrijpende veanderingen in de wereld om ons heen inleiden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan IT Security, de komst van blockchain technologie en Internet of Things, de invloed van social media en online marketing of nieuwe organisatievormen, zoals de deeleconomie of nieuwe vormen van burgerparticipatie. Op basis van die inleiding en een verkenning van de sfeer in de groep, starten we een actieve en creatieve werksessie. We dagen de deelnemers uit om vedrer te kijken dan ze in hun dagelijkse werk doen. We zorgen voor een veilige, maar creatieve sfeer, waarin zowel de kracht als zwakte van de organisatie als de kansen en bedreigingen benoemd worden. Dit kan zowel de start als een onderdeel van een verandertraject zijn.

 

Interesse?

Hebt u interesse in een traject waarin we u en uw collega’s helpen om uzelf een spiegel voor te houden? Waarin er ruimte is voor verandering, maar de kwaliteiten van de bestaande organisatie ook gevierd mogen worden? Neem dan contact met ons op!